Wednesday, March 4, 2009

Kejahilan Kita tentang Hakikat Islam

Menurut AsySyahid Dr. Abdul Qadir 'Audah di dalam kitabnya, AlIslam Wa Audha'una asSiyasiyyah, bahawa semua orang Islam di dunia ini mengaku beragama Islam dan kebanyakan mereka berbangga dengan nama tersebut. Tetapi dukacita sekali kebanyakan mereka tidak mengetahui hakikat Islam yang sebenarnya. Islam tidak ada hubungan dengan hati mereka meskipun ada hubungan dengan tutur kata mereka.


Kejahilan dengan Islam telah membawa mereka jauh daripada hukum-hukum Islam. Mereka menolak hukumhakamnya menyebabkan berlaku keruntuhan umat Islam itu sendiri.
Sebenarnya Islam adalah satu sistem hidup pilihan Allah S.W.T. Ini telah ditegaskan oleh Allah S.W.T. dalam firmanNya


“ Sesungguhnya agama (yang diredhai) di sisi Allah hanyalah Islam. Tiada berselisih orangorang yang diberi Al Kitab kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka, kerana kedengkian (yang ada) di antara mereka. Barang siapa yang kafir terhadap ayatayat Allah maka sesungguhnya Allah sangat cepat HisabNya. “ (Surah ali ‘Imran ayat 19)


“ Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan yang diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala. Dan (diharamkan juga) mengundi nasib dengan anak panah, (mengundi nasih dengan anak panah itu) adalah kefasikan. Pada hari ini orangorang kafir telah berputus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepadaKu. Pada hari ini Ku sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku cukupkan kepadamu nikmatKu dan telah Ku redhai Islam itu menjadi agama bagimu. Maka barangsiapa terpaksa kerana kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, sesungguhnya Allah Maha Pegampun lagi Maha Penyayang.”(Surah al Maaidah ayat 3)


Allah S.W.T. sama sekali tidak menerima sistem hidup yang lain daripada sistem hidup Islam. Hal ini telah diterangkan oleh Allah S.W.T. dalam firmanNya


"Sesiapa yang mencari selain daripada alIslam sebagai Din (cara hidup), maka sama sekali tidak diterima daripadanya dan dia di akhirat kelak terdiri daripada golongan orang yang rugi." (Surah Ali 'Imran ayat 85).


" Maka (Zat yang demikian) itulah Allah Tuhan kamu yang sebenarnya; maka tidak ada sesudah kebenaran itu, melainkan kesesatan. Maka bagaimanakah kamu dipalingkan (dari kebenaran) ? “ (Surah Yunus ayat 32).


Allah S.W.T. juga tidak mengutuskan seseorang rasulNya melainkan dengan kebenaran dan alKitab . Firman Allah S.W.T.

“ Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab kepadamu dengan membawa kebenaran, supaya kamu mengadili antara manusia dengan apa yang telah Allah wahyukan kepadamu, dan janganlah kamu menjadi penentang(orangorang yang tidak bersalah) , kerena (membela) orangorang yang khianat “ (Surah An Nisaa’ ayat 105)

"Dialah yang mengutuskan RasulNya (dengan membawa) pertunjuk (al Quran) dan dengan Din yang benar untuk dimenangkan Nya atas segala agama, walaupun orangorang musyrik tidak menyukai"(Surah atTaubah ayat 33.)

Namun di dalam kesempurnaan ISLAM ini, manusia masih lagi cuba mencaricari sitem kehidupan lain untuk mengatur kehidupan mereka. Mereka ini sebenarnya jahil dengan realiti ISLAM yang sebenar. Saya sedih juga mengenangkan beberapa individu yang saya kenal, mempelajari ISLAM dari orientalisorientalis barat. Akhirnya yang mereka jumpa hanyalah kecacatan ISLAM.

ISLAM mempunyai kecacatan? Hakikatnya ISLAM yang diturunkan oleh ALLAH Yang Maha Sempurna ini tiada kecacatannya. Tetapi musuhmusuh ISLAM sentiasa cuba menimbulkan keraguan di hati manusia agar manusia tidak menerima ISLAM ini sebagai cara hidup. Manusiamanusia berhati busuk yang telah menjadi kudakuda syaitan ini, berusaha matimatian membuat tuduhan palsu, buktibukti palsu bagi mengelirukan manusia lain.

Sebab itulah, jika hendak mengetahui ISLAM, maka perlulah mencarinya dari sumber yang sah dah sohih lagi diyakini. AlQuran dan Sunnah adalah sumber utama untuk memahami ISLAM, di samping perlu untuk kita kembali merujuk semula sirah Rasulullah S.A.W. dan kehidupan para sahabat. Kemudian kita hendaklah merujuk dari ulama’ulama’ yang muktabar.

Kejahilan terhadap ISLAM, hanya akan membuatkan hidup kita huru hara dan tidak bahagia. Jika peraturan paling sempurna di dunia ini tidak dapat kita hayati, bagaimana kita hendak mengatur kehidupan kita dengan baik, dan bagaimana kita hendak mencapai tujuan hidup ini iaitu ibadah kepada ALLAH? Bagaimana pula kita hendak kembali kepada ALLAH S.W.T. dalamkeadaan baik?

Kita perlu pecahkan tempurung kejahilan ini,

Kita semak kembali sistem kehidupan yang sempurna ini, yang merupakan kunci ketenangan hidup kita dunia dan akhirat.


sumber:http//www.langitillahi.blogspot.com

No comments: